пʼятниця, 26 грудня 2014 р.

Вільна Музика з Серця або Триптих про Свободу (заключення)




               (огляд музичного альбому Lars Danielsson 2014 Liberetto II (ACT 9571-2))

А що буде, якщо схрестити джаз з класичною музикою, а зверху покришити скандинавським фольком?

'"Зрозумілiсть Вашої музики - виключно питання відмінного настрою. Якщо Ви думаєте занадто багато під час музикування про диригування або автентичнiсть, суть музики буде загублена. Саме тому грати і слухати джаз є таким природним заняттям, тому що все, що Вам потрібно зробити - відкрити своє серце, увібрати музику і отримувати задоволення від процесу. Строго кажучи, це стосується будь-якого музичного жанру, тому що музика завжди йде від серця, не з голови. " Це - життєве кредо Ларса Даніельссона.



У записі альбому брав участь практично той же склад, з яким Ларс записував попередній Liberetto, за винятком трубача - Матіас Ік змінив Арве Хенріксена.

Альбом відкривається монологом труби, підтягуються інші інструменти. У першій п'єсі "Grace" (1) нот небагато, за уявною лаконічністю відчувається майстерність кожного учасника і відразу розумієш, що цей альбом - не просто чергова прохідна робота.

Піаніст виплітає пасажи, гідні майстрів бароко, та й назва "Passacaglia" (2) недвозначно відправляє нас в епоху мереживних комірів і манжет.

Ніжні ноти неспішної теми Тигран Амасян в "Miniature" (3) змінюються багатим тоном віолончелі Ларса.

Темпова "Africa" (4) оживляє розмірену картину альбому, вносячи доречну дещицю прянощей. Моторошно поспішає піано Тиграна Амасяна, яке підтримано ще більшими торопигами-ударними, виходить строкате полотно, куди кожен музикант поспішає накидати своїх фарб.

Неспішно, загортаючись навколо ритму-стрижня, який товче контрабас Ларса - "I Tima" (5), першою з класичного триптиха 'I Tima', 'II Blå' and 'III Violet' - меланхолійні пасажі трубача неспішно заповнюють простір-океан, потім естафету підхоплює віолончель, в унісон закінчуючи трек.

У другій частині - "II Blå" (6) - дуель між трубою і контрабасом контрпродуктивна і не приносить гармонії.

І тільки в третій частині - "III Violet" (7) - настає мелонхоліческое примирення.

Піаніст Тигран Амасян, який бере активну участь у п'єсі "Swedish Song" (8), показує більший градус "скандинавськостi", ніж керівник проекту. Найдовша композиція альбом (6 хвилин 40 секунд) абсолютно незатягнута, кожному музиканту дають шанс висловитися, виникаюча поліфонія трохи вибивається із загальної атмосфери альбому, надаючи йому частку пікантності. Піаніст розгортається в усій красі таланту, грізні пасажі спільно з ритм-секцією віртуозно-монолітні.

Медитативна "Eilat" (9) - прекрасний контраст на тлі попереднього поліфонічного забою, щедро приправлений вокалом і перкусією запрошеного Зогара Фреско. Цю п'єсу однозначно не можна пропустити, скажу крамольну рiч - можна взагалi пропустити увесь альбом, але цю - аж ніяк. Наочний посібник того, як контрабас легко стає солируючим інструментом. П'єса закінчується шикарним унісоном Ларса і Зогара.



"View from Apple Tree" (10) - найкоротша п'єса і сама іронічна, а трохи іронії ще не завадило нікому.

Філософська "The Truth" (11) навіває на роздуми.

Виявляється, темрява може бути прекрасною. "Beautiful Darkness" (12). Не знаю щодо темряви, за справжньою гранню Світла і Темряви я ще не бував, але п'єса - просто прекрасна. Тембрально низька, пульсуюча темрява. І в кінці - голос Сесіл Норбі, що виводить слухача на світло.



Трубач у всіх композиціях з'являється своєчасно і строго дозовано, але при цьому подача молодого норвежця Матіаса Іка лірична відповідно до традицій північної школи.

Особливо відзначу філігранну роботу барабанщика Магнуса Естрёма та піаніста Тиграна Амасяна.

Висновок: це навіть не жирна крапка в трилогії, а величезний знак оклику. Робота однозачно сильніша нiж Libera Me і Liberetto. Чудовий альбом, щоб скоротати зимовий вечір вдома, який слухається легко і невимушено, на одному диханні. Одна з кращих джазових робіт, що потрапили в мої вуха в цьому складному році, бо було особливо не до музики.

Liberetto - це неологізм авторства самого Ларса. У слово "лібрето" він вставив ще одну букву "е" і вийшла відсилання до першого альбому певної трилогії - Libera Me, Liberetto і Liberetto II.

Звукозаписуючий лэйбл: ACT Music (Німеччина).

Дата виходу релізу: 29/08/2014 (Німеччина).

Тракт під час прослуховування: програвач компакт-дисків T + A модель 1220 R, міжблочний кабель Acoustic Revive RCA-1.0PA, підсилювач головних телефонів Півза (Луганськ, Україна), модель Hi Power-Hi Dynamic (ексклюзивна версія з шильдиком), навушники Audeze LCD -X.

Формат: КД, винiл та FLAC 24-96.

Треки, які не можна пропустити: 5, 9, 12.

Якість запису: традиційно висока для ACT, близька до еталонного.

Треклiст:
1. Grace (3:08)
2. Passacaglia (4:28)
3. Miniature (5:04)
4. Africa (5:46)
5. I Tima (4:28)
6. II Blå (3:08)
7. III Violet (3:07)
8. Swedish Song (6:44)
9. Eilat (4:29)
10. View from the Apple Tree (2:33)
11. The Truth (3:53)
12. Beautiful Darkness (3:26)

Склад:
Lars Danielsson - bass, cello, piano (on 01), piano melody (on 03 & 09)
Tigran Hamasyan - piano, fender rhodes
John Parricelli - guitar
Magnus Öström - drums, percussion, electronics



Сесійні музиканти:
Mathias Eick - trumpet
Dominic Miller - guitar (on 01)
Cæcilie Norby - voice (on 12)
Zohar Fresco - percussion & vocals (on 09)

Recording Information:

Music composed by Lars Danielsson except 08 by Tigran and 10 by Lars Danielsson & Tigran

Produced by Cæcilie Norby
Executive Producer: Siggi Loch

Recorded at Tia Dia Studios Mölnlycke, Sweden by Bo Savik
and Rainbow Studio Oslo, Norway by Jan Erik Kongshaug
Piano tuned by Beng Eriksson

Mixed and mastered at Rainbow Studio by Jan Erik Kongshaug

Cover art: "untitled 2010" by Martin Noël (1956 - 2010), by permission of Margarete Noël.